Práce učitele v počátečních hodinách výuky němčiny
Vytváření základních jazykových návyků
Datum
Každá hodina němčiny by měla být na tabuli (případně v sešitě) označena datem, např. Den 2. September. Je na úvaze učitele, zda doplní i den a roční období: Den 2. September, Dienstag, Herbst
V průběhu školního roku si tak děti podvědomě automatizují časové údaje měsíce, dny, roční doby. Je vhodné, když v učebně visí kalendář a děti mohou aktuálně sledovat střídání měsíců a ročních období, popř. počasí.
Cizojazyčná atmosféra hodiny
Od prvních hodin výuky němčiny by měl učitel ve třídě vytvářet přirozenou cizojazyčnou atmosféru. Počínaje pozdravem přes základní frazeologické obraty a pracovní pokyny až k závěrečnému rozloučení by měl dětem dávat podněty ke spontánním reakcím v němčině. K tomu je nezbytně nutné, aby si děti častým opakováním při různorodých činnostech tyto obraty a pokyny pasivně osvojily, rozuměly jim a dovedly na ně reagovat. Některé z nich si děti časem zapamatují, i když mluvnické kategorie v nich obsažené ještě neznají (pasiva, min. čas).
Přehled nejdůležitějších pokynů, pozdravů, otázek a slovních spojení | |
Wie heißt du? Guten Tag (Kinder)! Guten Tag (Frau Nováková) Grüss Gott! Hallo! Tschüs! Auf Wiedersehen! Bis später! Steht auf! Setzt euch! Wer hat heute Klassendienst? Wer fehlt heute? Welcher Tag ist heute? Den wievielten haben wir heute? Vergiss nicht! Spiel mit! Rate mal! Hör zu und sprich nach! Für kluge Köpfe. Rätsel. Mach weiter! Frag und antworte! Schreib die Wörter richtig ins Heft! Schreib die Sätze ins Heft! Was ist richtig/falsch? Erzähle! Lies! Lies die Fragen und antworte! Ergänze! Beantworte die Fragen! Ordne richtig zu! Ergänze schnell! Sprich schnell! Wie geht es weiter? Sing das Lied! Was fehlt? Was antwortest du? Wie ist das richtig ? Was sagen die Personen? Hör zu und schreib die Zahlen auf! Wie geht das ABC? Verbinde die Buchstaben! Hör zu und male aus! Buchstabiere! Schreib die Namen! Und jetzt du. Was sagt Peter? Wie heißt sie/er? Finde 4 Sätze und schreib sie auf! Stell fragen! Lies und dann erzähle! Was passt wohin? Ordne die Fragen den Anworten zu! Suche! Kreutzworträtsel. Übersetzung. Suche die Gegenteile! Mach dein Heft auf! Mach dein Buch zu! Sprich nicht! Sprecht nicht! Komm an die (zur) Tafel!. Zeig mir bitte...! Hole...! Wiederhole! Wiederholt! Wichtige Fragen: Wo wohnst du? Wo ist Eva? Was machst du? Wann kommst du? Wann hast du Geburtstag? Wie alt bist du? Wer ist das? Was ist das? Wie heißt das auf Deutsch? Wie heißt das auf Tschechisch? Wie spät ist es? Ist das dein Buch? |
Jak se jmenuješ? Dobrý den (děti)! Dobrý den (paní Nováková)! neužívá se Frau Lehrerin Dobrý den! (bavorský, rakouský pozdrav) Ahoj! Ahoj! - při loučení Na shledanou! Na shledanou později! Postavte se! Posaďte se! Kdo má dnes službu? Kdo dnes chybí? Který je dnes den? Kolikátého máme dnes? Nezapomeň! Hraj si s námi. Hádej. Poslouchej a opakuj. Pro chytré hlavy. Hádanka. Pokračuj. Ptej se a odpovídej. Napiš slova správně do sešitu. Napiš věty do sešitu. Co je správně/špatně? Vyprávěj. Čti. Čti otázky a odpovídej. Doplň. Odpovídej na otázky. Přiřazuj správně. Doplňuj rychle. Mluv rychle. Jak to jde dál? Zpívej písničku. Co chybí? Co odpovíš? Jak je to správně? Co říkají osoby? Poslouchej a napiš čísla. Jak jde abeceda? Spojuj písmena. Poslouchej a vymaluj. Hláskuj. Zapiš jména. A teď ty. Co říká Petr? Jak se jmenuje ona/on? Najdi 4 věty a napiš je. Pokládej otázky. Čti a potom vyprávěj. Co kam patří? Přiřazuj otázky a odpovědi. Hledej. Křížovka. Překlad. Hledej protiklady. Otevři sešit. Zavři sešit. Nemluv. Nemluvte. Pojď k tabuli. Ukaž mi prosím... Přines... Opakuj. Opakujte. Důležité otázky: Kde bydlíš? Kde je Eva? Co děláš? Kdy přijdeš? Kdy máš narozeniny? Kolik máš roků? Kdo je to? Co je to? Jak se to řekne německy? Jak se to řekne česky? Kolik je hodin? Je to tvoje kniha? |
Učitel používá pokyny a otázky pravidelně ve všech hodinách, žáci si postupně zvykají. Pokud někdo některému pokynu nebo otázce nerozumí, užívá učitel mimiky, gestikulace nebo později opisu. Žáci si uvědomují, že nemusí rozumět všemu, aby mohli požadovaný úkol splnit, cvičí si tzv. globální porozumění. Od porozumění vede ale ještě dlouhá cesta k tomu, než sami začnou jednotlivé slovní obraty používat. Motivujeme je např. "hrou na učitele", ve které sami dávají pokyny ostatním spolužákům. Na pokyn i otázku vyžadujeme vždy nějakou adekvátní reakci.
Omluva
Od prvních hodin vyžadujeme také, aby se žáci omlouvali, když nemají, co potřebují. Základní text se naučí jako mluvní cvičení a obměňují ho podle potřeby, aniž by potřebovali znát minulé časy:
Frau Nováková, entschuldigen Sie mich bitte, ich habe heute mein Heft (meine Hausaufgabe, mein Buch...) vergessen.
První hodiny němčiny
V prvních hodinách se učitel zabývá většinu času navázáním prvních kontaktů a nácvikem prvních výslovnostních jevů. Učí své žáky pozorně poslouchat a opakovat slova nebo věty. Při tom využívá rytmizace, říkanek, písniček.
První hodina
Pozdrav, seznámení - učitel pozdraví, seznámí žáky s německými pozdravy, děti se vzájemně zdraví různými pozdravy.
Písnička "Guten Tag" (učebnice Das Deutschmobil) - nácvik písně - rytmizace textu, text s melodií podle audionahrávky.
Říkanka "Guten Morgen" (učebnice Start mit Max, 1. díl) - rytmizace říkanky, vytleskávání, hra v kruhu (podle MP k učebnici).
(Učitel může využít jakoukoliv říkanku nebo písničku, v nichž se vyskytují pozdravy.)
Představení se - nácvik frází Ich bin.... Ich heiße...., vzájemné představování a pozdravy ve skupinách ve třídě.
Druhá hodina
Představování sebe a svých kamarádů - opakování pozdravů z minulé hodiny - jednotlivci a ve skupinách.
Písnička "Ich bin ich und du bist du" (učební text a TV seriál Anna, Schmidt und Oskar) - žáci rytmizují text, učí se písničku (říkanku) zpaměti.
Hra: Žáci stojí v kruhu, jeden z nich má hadrový míč. Začíná říkat říkanku, spolu s ním říkají všichni: Ich bin ich und du bist du?, dále pokračuje jen žák s míčem: Ich heiße Martin und wie heißt du? Pak míček hodí dalšímu, všichni znovu opakují začátek říkanky a hra pokračuje stejným způsobem dál; podobně lze použít rap z učebnice Start mit Max I, str. 17, cv. 5 nebo další podobné říkanky.
Učitel má připraveny lístky se jmény německých a rakouských chlapců a děvčat: např: Daniel, Susi, Monika, Martin, Judith, Laura, Verena, Hans, Olli, Stefan, David, Ruth, Peter, Paula, Petra, Andreas, Christine, Christian, Julia, Tanja, Karoline, Paul ap.
a některá německá příjmení: Müller, Böll, Sachs, Klein, Wagner, Mozart, Schöller, Weber, Fischer, Kohl, Beier, Röller, Lang, Neumann, Obermeier, Mayer, Panzer ap.
Po pečlivém nácviku dostane každý jméno a příjmení, přečte ho správně a dále obměňuje.
Třetí hodina
Wo wohnst du? - bydliště - po zopakování a procvičení probraných frází začneme otázkou Wo wohnst du?; učitel nejdříve odpoví sám, pak se ptá žáků a ti se snaží odpovědět; učitel pomáhá s formulací odpovědí; téma využijeme ke čtení jmen některých německých, rakouských a švýcarských měst.
Hra: Učitel připraví lístky se jmény, příjmeními a adresami. Členové jedné rodiny jsou vždy na 3 - 4 lístcích. Volíme podobná příjmení: Müller, Mayer, Neuner, Meiner, Röller, Rainer, Rümmer, Ritter. Žáci mají za úkol najít ostatní členy své rodiny. Chodí po třídě, pečlivě vyslovují své jméno a příjmení a zároveň naslouchají. Která rodina se nejdřív najde, vyhrává. Každá rodina se pak představí ostatním.
Čtvrtá hodina
Meine Familie (rodina). Žáci si přinesou obrázky své rodiny a po fonetickém nácviku slovní zásoby k tématu popisují rodinu. Zároveň nacvičujeme přivlastňovací zájmena mein - meine a frázi Das ist.... Můžeme si zahrát stejnou hru jako v minulé hodině a tentoktát už popisují děti pomocí rodinných vztahů: Das ist mein Vater Johann Müller. Das ist meine Mutter Anette Müller. Das ist mein Bruder Andreas Müller apod.
Můžeme využít řadu říkanek nebo písniček na téma "Meine Familie" (např. učebnice Start mit Max I, str. 16 apod.).
Pátá hodina
Opakování + dny v týdnu - opakování začneme některou z her a vzájemným představováním ve skupinách.
Novou slovní zásobu (dny v týdnu) nacvičujeme podle nahrávky, rytmizujeme, vytleskáváme, stále upřesňujeme výslovnost.
Písnička "Wochentage" (učebnice "Start mit Max I")
Můžeme zařadit i soutěž ve čtení slov z probrané slovní zásoby.
Učitel musí také rozhodnout, zda chce už od prvních hodin nacvičovat písemnou podobu slov. Pokud ano, začíná nejdříve nácvikem písmen odlišných od češtiny (ß, příp. w, t). Psaní věnujeme v hodinách dostatek času.
Další hodiny
Wie alt bist du?
Farben
Zahlen
Stále se snažíme o nácvik správné výslovnosti a elementární prvky dialogu. Při fonetických cvičeních zařazujeme i různé jazykolamy a procvičujeme pokud možno všechny samohláskové i souhláskové skupiny.